Administrativní budova závodu Kastrup a Swetlik (Es–Ka) (Exteriér), autor: mapy.cz

Administrativní budova závodu Kastrup a Swetlik (Es–Ka)

Stručné info

V roce 1911 založili bývalí zaměstnanci továrny na jízdní kola Premier Heinrich Kastrup (1869–1929) a Ambros Swetlik (1871–1932) vlastní podnik Triumph. Název firmy se záhy změnil na Elite a nakonec na Es–Ka, podle foneticky přepsaných počátečních písmen příjmení majitelů. První, dvoupodlažní budovu vyprojektoval chebský stavitel Franz Kraus roku 1911, další přístavby, které areál uzavřely, probíhaly v průběhu dvacátých let. Tato administrativní budova čp. 1732, původní projekt plavenského architekta Emila Röslera z roku 1924 přepracoval Karl Pascher.

Ve dvacátých letech zde přes 600 zaměstnanců vyrábělo přes 50 000 jízdních kol značek Es–Ka a Iris ročně. Program rovněž zahrnoval motorová kola, tříkolky, vozíky ke kolům a šicí stroje, v letech 1935 až 1939 také malé motocykly Eska Mofa.

Po několika poválečných reorganizacích v roce 1958 vznikl národní podnik Eska Cheb, jenž kromě chebské továrny tvořil bývalý Premier, závody v Plesné, Hájích u Chebu, Hrozňatově a Rokycanech. Ještě v polovině osmdesátých let Eska dodávala na trh téměř 800 000 bicyklů ročně, více než třetinu vyvážela do celého světa.

Na počátku devadesátých let však nedokázala pružně zareagovat na poptávku po horských a trekingových kolech a v roce 1996 zde provoz skončil. Větší část areálu původní továrny byla zbořena v červenci 2006, zbytek v květnu 2009. Stojí pouze tato administrativní budova čp. 1732 a haly z osmdesátých let.

Adresa
Pražská 1732/18, 350 02 Cheb
Rok stavby
1924
Galerie
Administrativní budova závodu Kastrup a Swetlik (Es–Ka) (Dobové fotografie (před rokem 2000))
Administrativní budova závodu Kastrup a Swetlik (Es–Ka) (Exteriér), autor: mapy.cz
Klikněte níže na mapě na bod a uložte návštěvu domu.

Doplňující info


Subjekty

Dům nemá přiřazeny žádné subjekty.

Časová osa

2024
Větší část areálu původní továrny byla zbořena v červenci 2006, zbytek v květnu 2009, stojí pouze administrativní budova čp. 1732 a haly z osmdesátých let. [1]
1996
Na počátku devadesátých let však nedokázala pružně zareagovat na poptávku po horských a trekingových kolech a v roce 1996 zde provoz skončil. [1]
1985
V polovině osmdesátých let, kdy již pracovaly nová galvanovna (1976, parcela 5174) a rámovna (1983, parcela 5998), Eska dodávala na trh téměř 800 000 bicyklů ročně, více než třetinu vyvážela do celého světa. [1]
1958
Po několika poválečných reorganizacích v roce 1958 vznikl národní podnik Eska Cheb, jenž kromě chebské továrny tvořil bývalý Premier, závody v Plesné, Hájích u Chebu, Hrozňatově a Rokycanech. [1]
1935
Ve dvacátých letech zde přes 600 zaměstnanců vyrábělo přes 50 000 jízdních kol značek Es–Ka a Iris ročně. Program rovněž zahrnoval motorová kola, tříkolky, vozíky ke kolům a šicí stroje, v letech 1935 až 1939 také malé motocykly Eska Mofa. [1]
1927
V roce 1911 založili bývalí zaměstnanci továrny na jízdní kola Premier Heinrich Kastrup (1869–1929) a Ambros Swetlik (1871–1932) vlastní podnik Triumph. Název firmy se záhy změnil na Elite a nakonec na Es–Ka, podle foneticky přepsaných počátečních písmen příjmení majitelů. První, dvoupodlažní budovu vyprojektoval chebský stavitel Franz Kraus roku 1911, další přístavby, které areál uzavřely, probíhaly v průběhu dvacátých let. Administrativní budova čp. 1732, původní projekt plavenského architekta Emila Röslera z roku 1924 přepracoval Karl Pascher [1]

Literatura

K domu nění k dispozici žádná literatura.

Články

O domu nejsou k dispozici žádné články.

Externí galerie

Dům nemá k dispozici žádné externí galerie.

Facebook

Dům nemá k dispozici žádné Facebook odkazy.

Další odkazy

industrialnitopografie.cz [1]

Návštěvy

Historie návštěv domů je k dispozici v prémiové verzi.