Historická budova nádraží Ústí nad Orlicí
Nádraží, které vzniklo podle návrhu architekta Rudolfa Freye, patří k nejstarším staničním budovám v zemi. Železniční trať Praha – Česká Třebová zde vede už od roku 1845, stanice vznikla roku 1874.
Podle plánů na přestavbu železničního koridoru měla být po roce 2008 budova zdemolována, kvůli chybějícím podchodům a potřebné celkové rekonstrukci. Tyto plány byly opuštěny po vzniku petice „Nádraží nedáme“, kterou podepsalo přes 16 000 občanů. V roce 2010 byla prohlášena za kulturní památku.
Svému účelu přestala budova sloužit v roce 2014, kdy cestujícím začalo sloužit nové vlakové nádraží s prosklenou vstupní odbavovací halou a podchody. V roce 2015 historickou budovu ČD nabídly za 1,4 milionu, v roce 2016 ji kupuje společnost Oustecké nádraží a znovu ji otevírá veřejnosti.
Lidem, kterým se povedlo uchránit budovu před demolicí, se ale nedaří vrátit památce život. Několik provozovatelů občerstvení odešlo, nádraží je prý mimo hlavní proudy cestujících. Majitelé se přou o to, co dělat dál.
V roce 2023 byla uspořádána již několikátá neúspěšná aukce nádražní budovy. Žádný zájemce se nepřihlásil. Podmínkou prodeje je úhrada necelých 3 000 000 Kč. Společníci vlastnící nádraží se rozhádali.