Nádraží Dubí (Dobové fotografie (před rokem 2000))

Nádraží Dubí

Stručné info

Krušnohorská železnice, též Teplický Semmering, vznikla kvůli propojení Mostecké uhelné pánve se Saskem. Výstavba trati probíhala v letech 1872 - 1885. V Dubí bylo vybudováno unikátní úvraťové nádraží. Úvrať označuje místo na němž musí vlak změnit směr jízdy, aby mohl pokračovat dále požadovaným směrem. V České republice existuje pouze 8 takových stanic. Dne 21.března 1927 se u nádraží zřítilo osobní letadlo Junkers D 876 na lince Berlín, Drážďany, Praha a Vídeň, ale naštěstí se nikomu nic nestalo.

Díky snahám trať zrušit a rozebrat, nebyla trať léta udržována což vyústilo v její uzavření v srpnu 1986. Díky snaze měst Most a Teplice a Sdružení severočeských měst a obcí však došlo po složitých a vyhrocených jednáních k postupným opravám a obnovení provozu v listopadu téhož roku. Od roku 1998 je Krušnohorská železnice kulturní památkou ČR.

V roce 2015 bylo nádraží dlouhodobě opuštěně, bez zařízení a napadené dřevomorkou. Některé stavby bychom na dubském nádraží už hledali marně. Točna leží zasypaná pod kamením, strážní domky byly zbourány a zmizela i velká obytná budova v místech dnešní autobusové zastávky. V roce 2016 ale naštěstí nádraží koupili manželé Karel a Ladislava Našincovi. Do rekonstrukce investují veškerý svůj volný čas a také většinu vydělaných peněz. Po domluvě jsou zde možné prohlídky. Místnosti jsou plné zajímavých předmětů. Velkým lákadlem jsou pro milovníky dráhy také zabezpečovací zařízení. Za povšimnutí stojí i sejf, který je umístěn ve zdi. Je to standardní trezor, ale co ukrývá, nikdo neví. Objevil ho pod nánosy barvy malíř, který v místnosti škrábal zdi.

🏛️ Kulturní památka 📢 Prohlídky 🏆 Výzvy
Adresa
Ruská-nádraží 327, 417 01 Dubí
Kulturní památka
50874/5-5841
Rok stavby
Galerie
Nádraží Dubí (Dobové fotografie (před rokem 2000))
Klikněte níže na mapě na bod a uložte návštěvu domu.

Doplňující info

Stanice Dubí leží v nadmořské výšce 571,7 metrů nad mořem a dříve nesla názvy Ober Eichwald - Dubí či Dubí v Krušných horách. Jedná se o unikátní úvraťovou stanici. V této stanici se připojují navazující traťové úseky do jednoho zhlaví, vlak tedy musí ve stanici změnit směr jízdy. Výpravní budovu navrhl Václav Arleth jako tříosou jednopatrovou, respektive od silnice dvoupatrovou, stavbu s arkádovým průčelím v přízemí. Realizovaná stavba se ale od původního plánu částečně liší. Areál nádraží se původně skládal z pěti kolejí, třinácti výhybek, dvou odpopelovacích jam, vodního jeřábu, točny o průměru 14,5 metru, výpravní budovy, obytné budovy, vedlejší budovy, dvou strážních domků, dřevěného skladiště, skladu na uhlí, dvou studen, dvou jam na smetí, návěstní budky s telefonem, suchých záchodků pro dámy a pány, budovy pro traťové dělníky a přístřešku pro pramen s pitnou vodou.

Subjekty

Dům nemá přiřazeny žádné subjekty.

Časová osa

2020
V roce 2020 byl vedle skladu odhalen pomník nákladní dopravy na místních lokálkách, a tak dubské nádraží znovu ožívá díky rozvoji cestovního ruchu v Krušných horách. [2]
2019
Nový kabát má v roce 2019 už i dopravní kancelář a pracovna přednosty stanice. Prohlídky těchto místností jsou možné, ale pouze když si zavoláte na telefonní číslo, které je na dveřích nádraží. Někdo z manželů vás železniční expozicí rád provede, tedy pokud nebudou zrovna oba v práci. Místnosti jsou plné zajímavých předmětů. Velkým lákadlem jsou pro milovníky dráhy také zabezpečovací zařízení. Za povšimnutí stojí i sejf, který je umístěn ve zdi. Je to standardní trezor, ale co ukrývá, nikdo neví. Objevil ho pod nánosy barvy malíř, který v místnosti škrábal zdi. [3]
2016
Nádraží koupili v roce 2016 manželé Karel a Ladislava Našincovi. Do rekonstrukce investují veškerý svůj volný čas a také většinu vydělaných peněz. Velkou část rohu čekárny museli nechat kompletně odstranit a postavit znova. Dřevokazná houba si vybrala svoji daň. [3]
2015
Stavba je v roce 2015 opuštěná, bez zařízení a napadená dřevomorkou. [3] Některé stavby bychom na dubském nádraží už hledali marně. Točna leží zasypaná pod kamením, strážní domky byly zbourány a zmizela i velká obytná budova v místech dnešní autobusové zastávky. [2]
1998
Od roku 1998 je Krušnohorská železnice kulturní památkou ČR. [1]
1986
Díky snaze tehdejšího vedení trať zrušit a rozebrat, nebyla trať léta udržována což vyústilo v její uzavření v srpnu 1986. Díky snaze měst Most a Teplice a Sdružení severočeských měst a obcí však došlo po složitých a vyhrocených jednáních k postupným opravám a obnovení provozu v listopadu téhož roku. [4]
1939
V roce 1939 vznikl plán na rozšíření podle plánů stavitele Františka Müllera z Dubí, který nakonec nebyl realizován, a tak si stavba zachovala svou původní podobu z roku 1884. [2]
1927
Dne 21.března 1927 se u nádraží zřítilo osobní letadlo Junkers D 876 na lince Berlín, Drážďany, Praha a Vídeň, ale naštěstí se nikomu nic nestalo. [1]
1897
Nádraží a jeho okolí se dotklo i několik nepříjemných událostí. Mezi ně patřily požáry lesa od jisker, polomy způsobené vichřicí a povodně z let 1897, 1922, 1925, 1927, 1932, 1948 a 2002. Při povodni z roku 1897 byl stržen mostek pod stanicí, voda vzala část náspu s kolejemi a výhybkou. Bohužel si velká voda vyžádala pod dubským nádražím i jednu oběť. [2]
1884
Krušnohorská železnice, též Teplický Semmering, vznikla kvůli propojení Mostecké uhelné pánve se Saskem. Výstavba trati započala roku 1872 a úsek Most-Hrob byl otevřen 15. května 1877, úsek Hrob-Moldava v Krušných horách až 6. prosince 1884 a na přeshraničním úseku do Freibergu byl provoz zahájen 18. května 1885. V Dubí bylo vybudováno unikátní úvraťové nádraží. Úvrať označuje místo na němž musí vlak změnit směr jízdy, aby mohl pokračovat dále požadovaným směrem. V České republice existuje pouze 8 takových stanic. [1]

Literatura

K domu nění k dispozici žádná literatura.

Články

Externí galerie

Dům nemá k dispozici žádné externí galerie.

Facebook

Dům nemá k dispozici žádné Facebook odkazy.

Další odkazy

mapotic.com [1]
Dubský zpravodaj - únor 2021 [2]
de8.cz [4]

Návštěvy

Historie návštěv domů je k dispozici v prémiové verzi.