Rotavské železárny a strojírny
Nejstarší zprávy o zpracování železa v Rotavě pochází z poloviny 14. století, roku 1543 je zde zmiňován první hamr. V roce 1627 panství zakoupili Nosticové. Od počátku 19. století se areál rychle rozrůstal, již v roce 1826 zde pracovalo kolem 400 zaměstnanců. V roce 1890 podnik propojila s tratí Buštěhradské dráhy ze Sokolova do Klingenthalu vlečka dlouhá téměř čtyři kilometry. Železárny zůstaly v majetku Nostitzů až do roku 1908.
Dne 1. ledna 1909 vzniká spojením s nejdeckými železárnami, provozovanými vídeňskou firmou C. T. Petzold, akciová společnost Železárny Rotava – Nýdek a závod se prakticky neustále rozšiřuje a modernizuje. Hospodářská krize však v letech 1928–1933 vedla k postupnému zastavování jednotlivých provozů, oživení nastalo o čtyři roky později, kdy spojením s Báňskou a hutní společností vznikla a. s. Válcovny plechů. Tu v srpnu 1939 odkoupila německá firma Ardelt-Werke GmbH, která pro výrobu zbraní upravila stávající budovy a vystavěla nový závod. Ke konci války zde pracovalo přes 3 000 lidí. Po druhé světové válce se výroba zastavila až do roku 1957, kdy podnik převzala Škoda Plzeň.
Rotavské strojírny jsou v provozu i v roce 2024.