Vozovna Královské Vinohrady (Orionka) (Interiér), autor: Radomír Kočí, datum: 19.8.2020

Vozovna Královské Vinohrady (Orionka)

Stručné info

Vozovna Královské Vinohrady neboli Vozovna Orionka či Vozovna Korunní je bývalá tramvajová a trolejbusová vozovna. Nejstarší tzv. Horní hala z roku 1897 představovala jednolodní budovu o pěti kolejích pro celkem 25 vozů. Střední a Dolní hala, které byly zprovozněny o rok později, umožnily odstavit dalších 45 vozů. Součástí vozovny byly rovněž administrativní či obytné budovy a dílna vrchního vedení.

Jako tramvajová vozovna přestal areál fungovat v roce 1933, kdy byla většina kolejí odstraněna. Komplex posléze sloužil jako garáže a dílny pro vrchní vedení.

Poválečné oživení areálu nastalo v letech 1949–1955, kdy byla Dolní hala využívána jako vozovna trolejbusů. Zajímavostí je, že poslední pražský trolejbus vyjel v roce 1972 právě z točny, která se nacházela jen pár kroků od vozovny. Událost dodnes připomíná památník instalovaný v roce 2010. Umístěn je v prostoru, který byl v roce 2014 nově pojmenován náměstí U Orionky.

Vozovna byla poprvé veřejnosti zpřístupněna v rámci Dnů evropského dědictví v roce 2012.

🏚️ Objekt chátrá
Adresa
Korunní 963, 101 00 Praha
Rok stavby
1895
Galerie
Vozovna Královské Vinohrady (Orionka) (Interiér), autor: Radomír Kočí, datum: 19.8.2020
Vozovna Královské Vinohrady (Orionka) (Interiér), autor: Radomír Kočí, datum: 19.8.2020
Vozovna Královské Vinohrady (Orionka) (Interiér), autor: Radomír Kočí, datum: 19.8.2020
Klikněte níže na mapě na bod a uložte návštěvu domu.

Subjekty

Dům nemá přiřazeny žádné subjekty.

Časová osa

2020
Areál zůstává bez většího využití.
1955
Zázemí trolejbusů přesunuto do nové vozovny Michle, objekty dále sloužily Dopravnímu podniku jako sklady, dílny, kanceláře a garáže. [2]
1949
V letech 1949–1955 sloužila dolní hala jako vozovna trolejbusů. [1]
1935
V roce 1935 byla část areálu – horní a střední loď předána oddělení Vrchní vedení (později se začal používat pojem Trakční vedení). [3]
1933
V roce 1933 byl tramvajový provoz ukončen. [1]
9/1897
Roku 1897 byla vozovna rozšířena o další dvě lodi, dolní administrativní budovu, kotelnu a sklady. [1]
6/1897
Dne 25. června 1897 zahájila provoz Městská elektrická dráha Královských Vinohrad, součást původního projektu Františka Křižíka z roku 1895, okružní dráhy Praha–Žižkov–Královské Vinohrady. Pro deponování a údržbu tramvají byla na konci Korunní třídy postavena jednoduchá jednolodní zděná vozovna o pěti kolejích s kapacitou 25 vozů. Střešní konstrukce vozovny byla dřevěná, na dřevěných středních sloupcích, původně krytá francouzskou břidlicí. [1] Současně byla postavena administrativní a obytná budova.

Literatura

K domu nění k dispozici žádná literatura.

Články

Externí galerie

Dům nemá k dispozici žádné externí galerie.

Facebook

Dům nemá k dispozici žádné Facebook odkazy.

Další odkazy

FA a VCPD ČVUT v Praze, INDUSTRIÁLNÍ TOPOGRAFIE [1]
Trolejbusy v Praze - Zrušená trať Orionka - Průběžná [2]
Vozovna Královské Vinohrady [3]
Vozovna Královské Vinohrady

Návštěvy

Historie návštěv domů je k dispozici v prémiové verzi.