Městská jatka Ostrava (Exteriér), autor: Radomír Kočí, datum: 7.7.2022

Městská jatka Ostrava

Stručné info

Areál bývalých jatek, složený z budov z režného neomítaného zdiva s dominantní věží, začal vznikat v roce 1881. V letech 1902–1903 proběhlo rozšíření a modernizace areálu podle projektu odborníka na jateční stavby Antona Möllera z Varnsdorfu. Vnitřní zařízení dodala firma Pražské akciové strojírny. Postavena byla nová chladírenská hala s věží vysokou 20 metrů (tato architektonicky cenná stavba z režných cihel zůstala dominantou celého areálu až do současnosti). Součástí přízemní haly bylo již 51 chladicích boxů, strojovna, dílna, kotelna a sklad uhlí. V třípatrové věži se nacházelo ochlazování vzduchu, dále vodojem a kondenzátor vlhkosti.

Provoz v areálu byl ukončen ve 2. polovině 20. století. V roce 2014 se rozhodlo pro rekonstrukci a využití pro v sousedství sídlící galerii PLATO. Autorem rekonstrukce se stal polský architekt Robert Konieczny, autor například budovy Národního muzea ve Štětíně. Architekt ctil charakter stavby, doplnil ji jen o nové vstupy na místě již dříve probouraných stěn, dále vnitřní schodiště nebo ochozy. Vznikl tak podmanivý prostor pro výstavy současného umění.

Adresa
Porážková 3204, 70200 Ostrava – Moravská Ostrava
Rok stavby
1902
Galerie
Městská jatka Ostrava (Exteriér), autor: Radomír Kočí, datum: 20.9.2018
Městská jatka Ostrava (Exteriér), autor: Radomír Kočí, datum: 20.9.2018
Městská jatka Ostrava (Exteriér), autor: Radomír Kočí, datum: 7.7.2022
Klikněte níže na mapě na bod a uložte návštěvu domu.

Subjekty

Časová osa

8/2022
Pět let od vyhlášení mezinárodní architektonické soutěže a dva roky od zahájení stavebních prací byla v Ostravě otevřena budova památkově chráněných jatek, která prošla konverzí na galerii současného umění Plato podle návrhu známého polského studia KWK Promes Roberta Konieczného. Galerie se natrvalo otevře 21. 9. 2022 slavnostní vernisáží výstavy nazvané Optimalizované bajky. [7]
5/2022
Městská jatka jsou zkolaudována a od 16.5.2022 do 10.6.2022 je přístupná na měsíc veřejnosti jako téměř čistá stavba, než se do ní nastěhuje galerie. 21.9.2022 se do budovy již přestěhuje galerie PLATO a zahájí zde svou první výstavu a zcela se otevře veřejnosti i s konečnou úpravou okolí. PLATO bude mít stále na starosti i bývalý Bauhaus, ve kterém fungovala jako galerie od roku 2018. [6]
4/2021
Pokračuje rekonstrukce památkově chráněné budovy bývalých jatek. Podle architektonického návrhu polské kanceláře KWK Promes Roberta Konieczného z nich vznikne galerie současného umění Plato. Dělníci pracují v interiérech i na architektonicky cenném plášti objektu. [5]
2/2020
O výběru dodavatele na rekonstrukci historické budovy jatek rozhodli v úterý 18. února ostravští radní. Veřejnou zakázku na realizátora vyhrála společnost Zlínstav s cenou 170 milionů korun (necelých 206 milionů korun s DPH). Konverze bývalých městských jatek by mohla začít po podpisu smlouvy již v březnu. [4]
2/2020
výběru dodavatele na rekonstrukci historické budovy jatek rozhodli v úterý 18. února ostravští radní. Veřejnou zakázku na realizátora vyhrála společnost Zlínstav s cenou 170 milionů korun (necelých 206 milionů korun s DPH). Konverze bývalých městských jatek by mohla začít po podpisu smlouvy již v březnu. [4]
2016
Město Ostrava odkoupilo historická městská jatka i bývalou prodejnu hobbymarketu Bauhaus za 80 milionů korun. Objekty by v budoucnu měly sloužit kulturním účelům. [3]
2015
Všechny objekty upadajících městských jatek jsou od tohoto roku památkově chráněny. To se ale snaží změnit jejich vlastník, společnost Bauhaus. Deníku to potvrdila tisková mluvčí ostravského magistrátu Andrea Vojkovská. „Vlastník jatek podal u Městského soudu v Praze správní žalobu o určení rozsahu prohlášení objektu bývalých městských jatek kulturní památkou."
2013
Bauhaus zavírá. Obchod i městská jatka jsou na prodej. [2]
2010
Počátkem roku 2010 se pod tíhou sněhu zbortila střecha jednoho z objektů a bylo nutné ji zdemolovat, byla nebezpečná pro okolí. Bauhaus se nechal slyšet, že zdivo ze zdemolované stavby bude probráno, aby se mohly původní cihly použít pro případné opravy hlavního objektu. [1]
1994
V roce 1994 koupila za více než 38 milionů korun přilehlý pozemek i s Jatky společnost Bauhaus. Aby Bauhaus mohl v tak atraktivním místě začít stavět, zavázal se, že jatka zrekonstruuje. Stavební odbor města mu vydal jedno stavební povolení na výstavbu prodejny i na rekonstrukci kulturní památky. Ta měla být opravena v roce 1997. Bauhaus vystavěl jen hypermarket a o budovu Jatek od té doby nejeví zájem. Ve smlouvách s městem (podepisoval starosta obvodu Radim Chytka) se na závazek i sankce pozapomnělo. [1]
1990
Část historicky cenného komplexu, který leží mezi železniční tratí, Janáčkovou, Pobialovou a Stodolní ulicí, musela být v devadesátých letech zbořena. [1]
1965
V roce 1965 se pak jatka nadobro přestěhovaly do nového moderního masokombinátu v Martinově. Původní areál pak byl využíván jako provozovny a skladiště, ale nikdo se už nestaral o technický stav objektu, ten pomalinku chátral a nepomohly tomu ani neodborné a architektonicky devastující zásahy do fasády objektu (nové vjezdy, rozšiřování otvorů, přístavby…). [1]
1945
Po válce vznikly další návrhy na rozšíření podniku, byly ovšem razantně zamítnuty, jelikož převládal názor, že podniky jakými jsou jatka by neměly tvořit dominanty města (plánovala se výstavba 7mi patrové chladírny s mrazírnou). [1]
1938
Další přestavby překazila okupace roku 1938, která znamenala dočasný útlum rozvoje jatek během 2. světové války, kdy se prováděly jen nejnutnější opravy. [1]
1926
V 30. letech 20. století se jatka stala jedním z nejvýznamnějších podniků v okrese. V roce 1926 se přistoupilo k další přestavbě, zejména v části u Stodolní ulice, kde byla zbořena nejstarší část areálu – hostinec a také budova cejchovního úřadu. Místo nich byla postavena nová masivní budova, jejímž spojovacím prvkem byla unikátní spojovací hala krytá dřevěnou příhradovou obloukovou konstrukcí, v té době známou jako Stephanova střecha. Hala sloužila jako zastřešená spojnice všech důležitých provozů jatek a její konec na Porážkové ulici sloužil jako hlavní vjezd do jatek. [1]
1914
Během 1. světové války plnila jatka významnou roli pro zásobování Ostravy a okolí čerstvým masem. [1]
1909
Další změna v uspořádání jatek proběhla v letech 1909-1914. Narůstající množství poráženého dobytka vedl ke zvýšeným potřebám chlévů. Kromě porážky dobytka totiž v jatkách fungoval také dobytčí trh. Prostory mezi budovami byly vydlážděny nebo vybetonovány, dřevěné netrvanlivé úvazy byly nahrazeny železnými a především došlo k důslednému oddělení provozů jatek a dobytčího trhu. [1]
1902
V letech 1902–1903 proběhla druhá vlna rozšíření a modernizace podle projektu odborníka na jateční stavby Antona Möllera z Varnsdorfu. Vnitřní zařízení dodala firma Pražské akciové strojírny. Postavena byla nová chladírenská hala s věží vysokou 20 metrů (tato architektonicky cenná stavba z režných cihel zůstala dominantou celého areálu až do současnosti). Součástí přízemní haly bylo již 51 chladicích boxů, strojovna, dílna, kotelna a sklad uhlí. V třípatrové věži se nacházelo ochlazování vzduchu, dále vodojem a kondenzátor vlhkosti. [8]
1897
Jelikož mezi lety 1880-1895 došlo k prudkému rozvoji Moravské Ostravy a počet obyvatel se skoro zdvojnásobil, nová jatka přestala opět stačit. Byla postavena nová porážka a chlévy pro hovězí dobytek (r. 1897). Těsně před další přestavbou byla postavena nová dršťkárna (r.1901). Byla vystavěna nová chladírna, která byla již třetí v pořadí. Nová chladírna vznikla dle návrhu ostravského architekta Ignaze Felixe. Jako jediná z budov má chladírna věž, v jejímž prvním patře byla ochlazovna vzduchu, v druhém patře byl umístěn vodojem a ve třetím patře byl kondenzátor vlhkosti. [1]
1896
V roce 1896 byla přivedena k jatkám nákladní vlečka z Porážkové ulice. Jatka byla v této době navržena na porážku cca 10 000 ks dobytka. [1]
1890
Jelikož jatka byly vybudovány bez větších analýz, brzo přestaly vyhovovat potřebám řezníků. Jatka se začala rozpadat, řezníci začali znovu porážet podomácku. Z tohoto důvodu vznikly v roce 1890 dva návrhy nových jatek pod vedením inženýra Johanna Langthalera. Nakonec zvítězila levnější varianta, a tak došlo k rozšíření stávajícího objektu. Stávající chladírna byla zbořena a nahrazena novou, modernější, s 21 boxy na maso. Krom chladírny byl podstatně rozšířen celý areál o nové chlévy pro prasata, skot a drobný dobytek, sklady a porážku skotu. [1]
1881
Město nemělo vybudovanou kanalizaci a řezníci poráželi dobytek lokálně. Veškerý odpad z porážky stékal po cestách. Tuto nepříznivou situaci se město snažilo vyřešit návrhem na vybudování centrálních jatek. Vybrána byla lokalita dobytčího trhu s hostincem poblíž Stodolní ulice. Stáj stávajícího hostince byla přebudována na jatky a u nich byla postavena nová nadzemní lednice. Jatka byla dokončena v červnu 1881. Obě budovy byly svými rozměry velmi skromné – 7x15m jatky a 14x14m lednice. Lednice brala vodu z přilehlé nádrže (v té době tudy protékala Valchařská strouha). [1]

Literatura

K domu nění k dispozici žádná literatura.

Články

Externí galerie

Dům nemá k dispozici žádné externí galerie.

Facebook

30. 7. 2023

Další odkazy

cs.wikipedia.org [8]
Městská jatka Ostrava - informace o projektu [1]
fabriky.cz
krasnaostrava.cz
architektura.klenot.cz
hrady.cz

Návštěvy

Historie návštěv domů je k dispozici v prémiové verzi.