Železniční stanice Liteň (Exteriér), autor: Radomír Kočí, datum: 7.4.2020

Železniční stanice Liteň

Stručné info
Železniční trať u této stanice patří mezi tratě s tzv. zemskou garancí, což byl nástroj jak podnítit výstavbu místních tratí v celých českých zemích. Důležití byli místní zájemci, kteří se dohadovali na vedení tratě, umístění stanic a zastávek, a následně žádali zemi, v tomto případě Čechy, o poskytnutí kapitálu. Podmínkou bylo, že místní zájemci dají dohromady alespoň 25 % celkové sumy. Důležitým koncesionářem byl místní velkostatek Liteň rodiny Doubků, na výstavbu železnice přispěli nemalou částkou peněz a protože chtěli železniční stanici co nejblíže jejich velkostatku a také kvůli terénním poměrům, vznikla na této trati kuriozita, kterou na našich regionálních tratích vídáme jen vzácně a sice úvrať ve stanici Liteň, což znamená, že stanice má pouze jeden vjezd. Dále se toto řešení vyskytuje jen ve stanicích Stupno, Dubí, Žleby a dříve Klobouky u Brna. Na této trati jezdí každou neděli od 3. června do 30. září mezi Karlštějnem a Příbrami nostalgický motorový vlak, tzv. Podbrdský motoráček.
Adresa
Nádražní 105, 26727 Liteň
Rok stavby
Galerie
Železniční stanice Liteň (Exteriér), autor: Radomír Kočí, datum: 7.4.2020
Železniční stanice Liteň (Exteriér), autor: Radomír Kočí, datum: 7.4.2020
Železniční stanice Liteň (Exteriér), autor: Radomír Kočí, datum: 7.4.2020
Železniční stanice Liteň (Exteriér), autor: Radomír Kočí, datum: 7.4.2020
Železniční stanice Liteň (Dobové fotografie (před rokem 2000))
Klikněte níže na mapě na bod a uložte návštěvu domu.

Subjekty

Dům nemá přiřazeny žádné subjekty.

Časová osa

1925
Dráha byla zestátněna k 1. 1. 1925. [1]
1901
Projekt vypracovala kancelář Hammer a Kodl na Smíchově, stavbu provedlo podnikatelství Jan Kubíček, za něj ji vedl inženýr Jan Jiráček, a za zemský výbor inženýr Karel Špaček. Největší stavbou na trati je přímopásový příhradový most přes Litavku u Lochovic, dlouhý 31 metr. Doprava byla zahájena 30. 8. 1901, provoz zajišťovaly KkStB (Kaiserlich-königliche österreichische Staatsbahnen, C. a k. rakouské státní dráhy). [1]
1900
Projekt místní dráhy ze Zadní Třebáně přes Hostomice do Lochovic uložil sněm Království českého zemskému výboru projednat se zájemci a vládou již počátkem roku 1895, poté co byla po pochůzce v prosinci 1894 schválena trasa. V roce 1896 byla zajištěna státní podpora, a po vypracování podrobného projektu proběhla v květnu 1989 politická pochůzka, na jejímž základě vydalo místodržitelství stavební povolení. V březnu 1900 byla udělena koncese, jejímiž držiteli byli statkář v Litni Josef Šebestián rytíř Doubek a obec Hostomice, a byla zahájena stavba. [1]

Literatura

K domu nění k dispozici žádná literatura.

Články

O domu nejsou k dispozici žádné články.

Externí galerie

Dům nemá k dispozici žádné externí galerie.

Facebook

Dům nemá k dispozici žádné Facebook odkazy.

Další odkazy

Naučná stezka Liteň - nádraží Liteň
FA a VCPD ČVUT v Praze, INDUSTRIÁLNÍ TOPOGRAFIE [1]
geocaching.com [2]
Řazení vlaku Sp 1566 PODBRDSKÝ MOTORÁČEK - ŽelPage [www.zelpage.cz]

Návštěvy

Historie návštěv domů je k dispozici v prémiové verzi.