Nádraží Vyšehrad (Exteriér), autor: Radomír Kočí, datum: 15.10.2022

Nádraží Vyšehrad

Stručné info

Secesní perla vznikla v roce 1904, nádraží fungovalo až do roku 1960, v 90.letech bylo chátrající nádraží nekvalitně opraveno a začalo do něj zatékat. V roce 2001 je prohlášeno kulturní památkou a následně omotáno sítí chránící chodce před padajícími kusy omítky. V roce 2007 jej za 40 mil. Kč kupuje firma TIP Estate s.r.o. Už v dalším roce byla zbourána památkově chráněná hrázděná čekárna a vykácená veškerá zeleň v okolí = pokuta 400 tis. Firma získává povolení na rekonstrukci. Nic se ale neděje, firma nechává objekt dále chátrat.

V roce 2019 chce nádraží odkoupit Praha za odhadní cenu cca 60 mil. Kč, majitel ale požaduje cca 120 mil. Kč. V roce 2020 MČ Praha 2 podala kvůli špatnému stavu nádraží trestní oznámení na vlastníka. V následujícím roce je na nádraží uvalena exekuce a zřejmě půjde do dražby. Důvodem jsou nezaplacené pokuty. Situace se nemění ani v roce 2023, vlastníkem je kyperský společnost, která s úřady vůbec nekomunikuje, z nádraží padají kusy zdí a okolí musely úřady zabezpečit.

Adresa
Svobodova 86, 128 00 Praha – Vyšehrad
Kulturní památka
50534/1-2274
Rok stavby
1904
Galerie
Nádraží Vyšehrad (Exteriér), autor: Radomír Kočí, datum: 15.10.2022
Klikněte níže na mapě na bod a uložte návštěvu domu

(Vzdálenost aktualizujete kliknutím na bod v mapě)


Doplňující info


Subjekty

Dům nemá přiřazeny žádné subjekty.

Časová osa

2023
Z památky padají části zdiva. Tentokrát zasáhly i přilehlou vozovku. Úřad městské části (ÚMČ) Praha 2 zde proto rozšířil bezpečnostní opatření, na majitele také podal trestní oznámení pro podezření z obecného ohrožení z nedbalosti. Vlastník se v loňském lednu změnil, čímž se postup státní správy zkomplikoval ještě více. Kyperská společnost MIQUELIRA LIMITED nemá právní zastoupení v ČR a s úřady téměř vůbec nekomunikuje. Doručování jakýchkoli správních rozhodnutí je tak velice komplikované a zdlouhavé. [11]
7/2021
Na nádraží byla uvalena exekuce a zřejmě půjde do dražby. Důvodem jsou nezaplacené pokuty, které v minulosti kvůli špatnému stavu památkově chráněné budovy majitelům uložili památkáři. Praha chtěla dříve budovu odkoupit, ale nedomluvila se s majiteli na ceně. Podle radního Jana Chabra (TOP 09) se město do případné dražby přihlásí. Objekt, který je v soukromých rukou od r. 2007, vlastní přes firmu RailCity Vyšehrad kyperská spol. MIQUELIRA LIMITED. Skutečný vlastník není oficiálně znám. [10]
2020
UNESCO radí vyvlastnit nádraží Vyšehrad. Památku, kterou nechal majitel rozpadat. Byl by to zlomový krok. [7] Praha také opět jedná o koupi nádraží Vyšehrad. Zvažuje umístění Slovanské epopeje. [8] MČ Praha 2 podala kvůli špatnému stavu nádraží trestní oznámení na soukromého vlastníka. Viní ho z obecného ohrožení, budově se začala propadat střecha. [9]
2019
Secesní budovu nádraží pod pražským Vyšehradem čeká i s okolními pozemky pravděpodobně změna majitele. Podle informací E15 Premium nabízí současný vlastník nemovitosti na prodej. Zájem mají soukromí investoři i Praha. [6]
2013
Investor, společnost Tip Estate, získal územní rozhodnutí a nyní může žádat o stavební povolení. Zaznělo to na společné schůzce zástupců majitele, památkářů, hlavního města a radnice Prahy 2. [5]
2012
Nádraží obklopí z obou stran dvě moderní budovy, což se památkářům ani stavebnímu odboru Prahy 2 nelíbilo. Nakonec ale všichni kapitulovali. Budova vyšehradského nádraží se má proměnit v obchodní a nákupní centrum. Vpravo od ní bude moderní čtyřpatrový dům s prosklenou střechou, vlevo pak skleněná budova, jejíž poslední šesté patro plynule ustupuje. [4]
2011
Při kontrolní prohlídce bylo zjištěno, že kulturní památka vykazuje známky chátrání, opadává fasáda, nutná je oprava krovů a stropů. Tyto opravy však vlastník zamýšlí provést až v rámci celkové rekonstrukce objektu. Zástupce investora TIP Estate s.r.o. sdělil, že byly provedeny pouze udržovací práce a stavba nebyla doposud zahájena z finančních důvodů. TIP Estate opouští Wall Street Commercial Bank z Oregonu a přichází Blue Arch se sídlem Roseau v Dominikánské republice [3]
2009
MČ Praha 2 odmítá plány na dostavbu budov kolem památkově chráněného bývalého nádraží. Vydáno závazné rozhodnutí k projektové dokumentaci pro stavební řízení na opravu krovů a dřevěných stropů stávajícího objektu nádraží. [3]
2008
Nový majitel nelegálně zboural památkově chráněnou hrázděnou čekárnu na ostrůvku mezi kolejemi. Za to mu byla udělena pokuta v maximální výši tj. 100 000 Kč. Také pokácel lípy a topoly v okolí nádraží. Za to mu byla udělena pokuta ve výši 300 000 Kč. Vlastník nádraží oslovil architektonický atelier Omikron-K a ten vypracovává první návrh studie na rekonstrukci a využití objektu. [3]
2007
O objekt usiluje městská část Praha 2 a chce zde vybudovat kulturní centrum. Budovu a okolní areál ale kupuje firma TIP Estate s.r.o. jejímž vlastníkem byla Wall Street Commercial Bank z Veneta v Oregonu. [3]
2006
Soudem rozhodnuto, že pozemky pod nádražím patří ČD a budovy SŽDC. [3]
2005
Kolem budovy v úrovni 1.patra se instaluje vodorovná síť chránící chodce před padajícími kusy omítky. [3]
2004
ČD a SŽDC společně oznamují, že smlouva se společností Nádraží s.r.o. je neplatná. [3]
2003
Spor o vlastnictví budovy mezi Českými drahami a Správou železniční a dopravní cesty. [3]
2001
Budova vyhlášena kulturní památkou. Společnost Nádraží s.r.o přichází s projektem na vybudování multifunkčního centra s galerií, knihkupectvím, restaurací, barem, klubem a kinosálem. [3]
2000
České dráhy jednají se dvěma vážnými zájemci o prodeji budovy. Dědici sochaře Karla Nováka požádali o vrácení originálů soch z nádraží s tím, že nechají udělat kopie, které vrátí. Kde jsou sochy či jejich kopie dodnes nikdo neví. [3]
1989
Osud nádražní budovy nebyl lepší ani po převratu v roce 1989, stavba dále chátrala a i když se objevily různé nápady na zprovoznění zde například kulturního centra, na konec z různých důvodů, včetně sporů o majetek, ty nebyly realizovány. [2]
1960
V roce 1960 toto nádraží přestalo sloužit osobní přepravě a stavba začala postupně chátrat. I když se svého času ještě přemýšlelo o jejím uvedení do provozu, po vzniku linky metra B, které umožnilo rychlý přesun mezi Smíchovem a Novým Městem, se od těchto plánů upustilo. [2]
1905
Autor projektu nádraží není znám, nejčastěji se uvádí Antonín Balšánek. Stejně tak není známo přesné datum dokončení stavby, bylo to někdy kolem konce roku 1905 či spíše na začátku roku 1906, neboť v prosinci o rok dříve ještě byly zveřejňovány stížnosti na nedostatek řádné nádražní budovy. [2]
1904
Pražská spojovací trať císaře Františka Josefa I. byla otevřena roku 1872 mezi hlavním Františkovým nádražím a Smíchovem. Budova nádraží na přelomu let 1904–1905 nahradila dosavadní zastávku na základě požadavku ředitelství Císařsko-královských státních drah. [1]

Literatura

K domu nění k dispozici žádná literatura.

Články

Externí galerie

18. 7. 2017
mistamehomesta.cz mistamehomesta.cz
14. 4. 2016
www.facebook.com Zdenek Hrdlicka
22. 12. 2014
www.strizek.cz strizek.cz

Facebook

Dům nemá k dispozici žádné Facebook odkazy.

Další odkazy

cs.wikipedia.org [1]
neznamapraha.cz [2]

Návštěvy

Historie návštěv domů je k dispozici v prémiové verzi.