Českomoravská – Kolben – Daněk (ČKD)
Emil Kolben (1862–1943), od srpna 1888 inženýr Edisonovy strojírny v Schenectady u Albany ve státě New York (USA) a od března 1892 ředitel elektrotechnického oddělení Oerlikonské strojírny ve švýcarském Curychu, se v září 1896 vrátil do Prahy, aby zde založil firmu Kolben & spol. Roku 1921 se firma sloučila s První českomoravskou továrnou na stroje“ v Libni a podnik nesl název Akciová společnost Českomoravská – Kolben. Po další fúzi s karlínskou původně Daňkovou strojírnou vznikl 9. 7. 1927 koncern Českomoravská – Kolben – Daněk (ČKD), vyrábějící strojní zařízení pro všechna průmyslová odvětví. V březnu 1945 byl podniknut velký nálet na strojírnu, který poškodil dvě třetiny budov a minimálně polovinu strojního zařízení.
Po válce byl podnik obnoven a rychle znárodněn a bylo do něj začleněno mnoho poboček po celé republice. Díky RVHP, sdružující v době studené války socialistické státy sovětského bloku, nastal prudký rozvoj společnosti a výstavba nových výrobních prostor mezi Libní a Vysočany. Podnik se postupně stal největším výrobcem tramvají na světě a zaměstnával až 50 000 lidí. Přes velký objem výroby podnik podceňoval investice do modernizace a výzkumu, což vedlo k postupnému zastarávání provozů.
S ekonomickým kolapsem zemí RVHP po roce 1989 ztratila ČKD Praha svá největší odbytiště a díky zastaralým provozům nedokázal podnik udržet krok s mnohem vyspělejšími západními podniky. Po roce 1998 podnik zbankrotoval. V areálu se pod různými developery nyní plánuje / realizuje výstavba rezidenčních čtvrtí.
Samotný podnik ale úplně nezanikl, vlastníkem je nyní strojírenská společnost ČKD GROUP, a.s., která se podílela například na výstavbě pražského tunelu Blanka. Novým majitelem se v roce 2017 stal generální ředitel a předseda představenstva firmy Robert Wolf.