Avia Letňany - Továrna Avia v 60. letech 20. století, přejmenovaná na Automobilové závody Letňany. (Dobové fotografie (před rokem 2000)), autor: Letňanské listy

Avia Letňany

Stručné info

Továrnu na výrobu letadel Avia založili konstruktéři Pavel Beneš a Miroslav Hajn roku 1919 ve zrušeném vysočanském cukrovaru. V roce 1921 do postavení prvních letadel investoval Miloš Bondy, který značku roku 1926 prodal akciové společnosti Škoda. V roce 1930 vytvořili projekt nového výrobního areálu mezi Čakovicemi a Letňany architekti Jaroslav Fišer (1899–1938) s František Faltus (1901–1989). Stavbu provedla plzeňská mostárna Škodovky a karlínská firma Matěj Blecha. 1. března 1931 zde byl zahájen provoz. Na západ od areálu se původně rozkládalo padesátihektarové tovární letiště. Výroba letadel zde pokračovala do roku 1961, poté se n. p. Avia věnoval především produkci nákladních automobilů.

Po roce 1989 byla Avia privatizována českými subjekty. Pro další rozvoj firmy pak vláda hledala zahraničního investora. V roce 1995 koupila Avii jihokorejská firma Daewoo a přejmenovala na Daewoo Avia. Roku 2006 se vlastníkem stala indická automobilka Ashok Leyland a došlo k přejmenování na Avia Ashok Leyland Motors. Pro stále ztrátové hospodaření rozhodl indický vlastník v roce 2013 o úplném přesunu výroby do Indie.

V dubnu 2016 koupila česká průmyslová skupina Czechoslovak Group vlastněná Jaroslavem Strnadem od indických majitelů značku AVIA včetně výrobního závodu v Praze Letňanech. Výrobu Avie společnost přesunula do závodů Czechslovak Group v Přelouči. Místo továrního areálu v Letňanech se plánuje rezidenční bydlení. Areál koupila investiční skupina Odien. Majitel plánuje výstavu na téma bývalé Avie. Půjde o živou expozici reálií i vzpomínek a uvítá, když se do příprav zapojí i veřejnost - pamětníci anebo majitelé dobových fotografií. Snímek je možné přinést do infocentra k naskenování, popřípadě zaslat elektronicky na info@aviacity.cz nebo poštou. V nově otevřeném infocentru je zároveň možné získat více informací o připravovaném návrhu na revitalizaci areálu a přidruženého okolí.

Adresa
Veselská 140, 199 00 Praha
Rok stavby
1930
Galerie
Avia Letňany - Továrna Avia v 60. letech 20. století, přejmenovaná na Automobilové závody Letňany. (Dobové fotografie (před rokem 2000)), autor: Letňanské listy
Avia Letňany (Exteriér)
Klikněte níže na mapě na bod a uložte návštěvu domu.

Doplňující info


Subjekty

Časová osa

2021
Ministerstvo financí vypisuje veřejnou zakázku na komplexní sanaci průmyslového areálu bývalého podniku Avia v Praze – Letňanech. Ve spolupráci zhotovitele, kterého vybere MF v otevřeném zadávacím řízení, a současného vlastníka areálu, společnosti Odien Real Estate a.s., bude rozsáhlý a zchátralý pozůstatek dřívější automobilové a letecké výroby postupně revitalizován a dle plánů vlastníka by zde v budoucnu mohla vyrůst nová bytová zástavba obklopená zelení. V případě zdárného průběhu řízení by práce měly začít na konci tohoto roku a projekt by měl být ukončen do konce roku 2030. [7]
12/2020
Majitel plánuje výstavu na téma bývalé Avie. Půjde o živou expozici reálií i vzpomínek a uvítá, když se do příprav zapojí i veřejnost - pamětníci anebo majitelé dobových fotografií. Snímek je možné přinést do infocentra k naskenování, popřípadě zaslat elektronicky na info@aviacity.cz nebo poštou. V nově otevřeném infocentru je zároveň možné získat více informací o připravovaném návrhu na revitalizaci areálu a přidruženého okolí. [5] [6]
2020
Místo továrního areálu se plánuje rezidenční bydlení. [3] Areál koupila investiční skupina Odien. Skupina se koupí Avie stala jedním z největších vlastníků pozemků v Praze a 66hektarový kampus firmy je nyní jednou z pěti největších transformačních oblastí v Praze. [4]
2016
V dubnu 2016 už nevyrábějící Avii koupila česká průmyslová skupina Czechoslovak Group vlastněná Jaroslavem Strnadem od indických majitelů značku AVIA včetně výrobního závodu v Praze Letňanech. Avia už se nebude vyrábět v Letňanech, ale v průmyslové zóně v Přelouči, v závodech Czechslovak Group. Stěhování sem začalo na jaře 2017, v tomto období Avia zaměstnává přibližně sto zaměstnanců. Firma Avia bude používat tradiční logo Avia, tj. logo užívané před vstupem indické firmy Ashok Leyland. [2]
2013
Pro stále ztrátové hospodaření rozhodl indický vlastník v roce 2013 o úplném přesunu výroby do Indie a o rozprodeji všech výrobních aktiv v ČR. [2]
2008
Nejstarší hala (na parc. č. 763/17) byla zbořena v roce 2008. [1]
2006
Roku 2006 se vlastníkem stala indická automobilka Ashok Leyland a došlo k přejmenování na Avia Ashok Leyland Motors. [2]
1995
Pro další rozvoj firmy pak vláda hledala zahraničního investora. V roce 1995 koupila Avii jihokorejská firma Daewoo a přejmenovala na Daewoo Avia. [2]
1992
Začátkem roku 1992 podepsala Avia a Mercedes-Benz prohlášení o záměru spolupráce při výrobě užitkových vozidel (podobné prohlášení podepsal Mercedes-Benz s automobilkou LIAZ a snažil se k tomu přimět i automobilku Tatra). Podmínkou spolupráce ale bylo zavedení cla ve výši 40% na dovoz užitkových automobilů, osvobození od cel pro dodávky firmy Mercedes-Benz a daňové prázdniny po dobu deseti let u nás. To bylo nepřijatelné. Avia byla privatizována českými subjekty. [2]
1989
Po roce 1989 přišla francouzská státní automobilka Renault s nabídkou úvěru z francouzského státního rozpočtu na dovoz nového výrobního zařízení (zřejmě opět z Francie) a možností splácet úvěr hotovými výrobky. [2]
1976
Z roku 1976 pochází věžový vodojem při jeho západním okraji, jehož ocelovou nádrž nesou na válcovém dříku tři železobetonová žebra. [1]
1975
Pro produkci nákladních automobilů v roce 1975 podnik postavil nové haly jižně od původního areálu. [1]
1961
Výroba letadel zde pokračovala do roku 1961, poté se n. p. Avia věnoval především produkci nákladních automobilů. [1]
1953
Před rokem 1953 byl vystavěn montážní hangár o rozponu bezmála 90 metrů (parc. 756/14) naproti původní vrátnice v ulici Za Avií. [1]
1938
Na západ od areálu se původně rozkládalo padesátihektarové tovární letiště, na jehož ploše byla během druhé světové války postavena dvojice rozsáhlých železobetonových šedových sálů se segmentovými skořepinovými světlíky systému DYWIDAG (parc. 756/2 a 21). Z téhož období pochází také druhá zkušebna motorů (parc. 765/25) a rovněž ocelová návka nad kolejištěm čakovického nádraží. [1]
1931
1. března 1931 zde byl zahájen provoz. [1]
1930
Továrnu na výrobu letadel Avia založili konstruktéři Pavel Beneš a Miroslav Hajn roku 1919 ve zrušeném vysočanském cukrovaru. V roce 1921 do postavení prvních letadel investoval Miloš Bondy, který značku roku 1926 prodal akciové společnosti Škoda. Na projektu nového výrobního areálu mezi Čakovicemi a Letňany v jejím stavebním oddělení spolupracoval architekt Jaroslav Fišer (1899–1938) s Františkem Faltusem (1901–1989). Projekt vytvořili od ledna do dubna 1930, stavbu provedla plzeňská mostárna Škodovky a karlínská firma Matěj Blecha do ledna 1931. [1]

Literatura

K domu nění k dispozici žádná literatura.

Články

Externí galerie

Dům nemá k dispozici žádné externí galerie.

Facebook

Dům nemá k dispozici žádné Facebook odkazy.

Další odkazy

industrialnitopografie.cz [1]
cs.wikipedia.org - Avia [2]
odiengroup.com [3]
aviacity.cz [6]

Návštěvy

Historie návštěv domů je k dispozici v prémiové verzi.