Točna tramvají Dubí (Dobové fotografie (před rokem 2000))

Točna tramvají Dubí

Stručné info
Plán na zřízení elektrické úzkokolejné malodráhy se objevil již roku 1886, ale byl Clary-Aldringeny zamítnut pro obavy z negativního vlivu na prostředí klimatických lázní. Další přípravy a jednání trvaly i s přestávkami do začátku roku 1894. Stavba byla zadána vídeňské firmě Lindheim & Co a první tramvaj zkušebně vyjela 24. září 1895 v půl sedmé ráno. První stavební úsek vedl ze Školního náměstí, dnešní Benešovo, do Horního Dubí a měřil 8240 metrů. Přejímací komise dokončení oslavila 4. října, kdy se členové nechaly odvézt do Dubí a zasedli ke slavnostní hostině v Tereziných lázních. V době hostiny došlo k nehodě dělníků, kteří se na valníku vraceli z Horního Dubí a rozbila se jim brzda. Řítili se dolů kolem domu Marienburg a narazili do sloupu elektrického vedení. Slavnostní tramvaj zraněné odvezla do teplické nemocnice. Úzkokolejná trať byla uvedena do provozu 14. října a stala se první úzkorozchodnou elektrickou drahou v Rakousku-Uhersku. Po druhé světové válce začaly být postupně rušeny jednotlivé teplické úseky. V roce 1956 Teplice přepracovaly plán dopravy, z kterého vypustily právě tramvaje, a tak zůstala pouze meziměstská trať mezi Trnovany a Dubím. V té době jezdily na trati československé tramvaje typu 6MT. Poslední tramvaj vyjela do Dubí vyjela dne 31. ledna 1959. Nahradily je autobusy. Až do 70. let probíhala demontáž tohoto úseku. Zbylé tramvaje byly prodány do Ústí nad Labem, Mostu a Mariánských Lázní. Po tramvajové dopravě v Dubí zbyl park v ulici Na Konečné, který kopíruje tvar původní tramvajové točny. Tramvaj dále připomíná pojmenování ulic Tramvajní, Na Konečné, násep u Mlýnského vrchu a dochovaný kilometrovník přesunutý za kostel.
Adresa
Na Konečné -, 41701 Dubí
Rok stavby
Galerie
Točna tramvají Dubí (Dobové fotografie (před rokem 2000))
Klikněte níže na mapě na bod a uložte návštěvu domu.

Subjekty

Dům nemá přiřazeny žádné subjekty.

Časová osa

2023
Po tramvajové dopravě v Dubí zbyl park v ulici Na Konečné, který kopíruje tvar původní tramvajové točny. [2] Tramvaj dále připomíná pojmenování ulic Tramvajní, Na Konečné, násep u Mlýnského vrchu a dochovaný kilometrovník přesunutý za kostel. [1]
1959
Poslední tramvaj vyjela do Dubí vyjela dne 31. ledna 1959. [2] Nahradily je autobusy. Až do 70. let probíhala demontáž tohoto úseku. Zbylé tramvaje byly prodány do Ústí nad Labem, Mostu a Mariánských Lázní. [1]
1956
V roce 1956 Teplice přepracovaly plán dopravy, z kterého vypustily právě tramvaje, a tak zůstala pouze meziměstská trať mezi Trnovany a Dubím. V té době jezdily na trati československé tramvaje typu 6MT. [1]
1945
Po druhé světové válce začaly být postupně rušeny jednotlivé teplické úseky. [1]
1911
V Dubí se bohužel přihodilo i několik tragických událostí jako srážka hluchoněmého třináctiletého syna hostinského Gleissnera u Rudolfovy huti, vběhnutí tříletého dítěte v Pozorce se šťastným koncem a 17. prosince 1911 došlo k vykolejení soupravy mezi zastávkami Horní Dubí a Dubí škola, kde klesání dosahuje až 63 %. Tramvaj dostala při brždění smyk a vjela rychle do oblouku na konci svahu, vykolejila a převrátila se. 18 cestujících utrpělo vážná zranění. [1]
1896
V následujícím roce přepravila z Dubí na Školní (dnes Benešovo) náměstí 6 674 lidí. Cena jednosměrného lístku činila 20 krejcarů a zpátečního 35. [2]
10/1895
Přejímací komise dokončení oslavila 4. října, kdy se členové nechaly odvézt do Dubí a zasedli ke slavnostní hostině v Tereziných lázních. V době hostiny došlo k nehodě dělníků, kteří se na valníku vraceli z Horního Dubí a rozbila se jim brzda. Řítili se dolů kolem domu Marienburg a narazili do sloupu elektrického vedení. Slavnostní tramvaj zraněné odvezla do teplické nemocnice. Úzkokolejná trať byla uvedena do provozu 14. října a stala se první úzkorozchodnou elektrickou drahou v Rakousku-Uhersku. [2]
9/1895
Plán na zřízení elektrické úzkokolejné malodráhy se objevil již roku 1886, ale byl Clary-Aldringeny zamítnut pro obavy z negativního vlivu na prostředí klimatických lázní. Další přípravy a jednání trvaly i s přestávkami do začátku roku 1894. Stavba byla zadána vídeňské firmě Lindheim & Co a první tramvaj zkušebně vyjela 24. září 1895 v půl sedmé ráno. [2] První stavební úsek vedl ze Školního náměstí, dnešní Benešovo, do Horního Dubí a měřil 8240 metrů. Na tomto úseku bylo zřízeno dvanáct výhyben, z nichž některé sloužily i nákladní dopravě. Právě ve výhybnách se nacházela i většina zastávek. [1]

Literatura

K domu nění k dispozici žádná literatura.

Články

O domu nejsou k dispozici žádné články.

Externí galerie

Dům nemá k dispozici žádné externí galerie.

Facebook

Dům nemá k dispozici žádné Facebook odkazy.

Další odkazy

Dubský zpravodaj - duben 2021 [1]
mapotic.com [2]

Návštěvy

Historie návštěv domů je k dispozici v prémiové verzi.