F. K. Janeček, výroba automobilových karoserií (Dobové fotografie (před rokem 2000)), autor: Muzeum a galerie Orlických hor v Rychnově nad Kněžnou, datum: 1949

F. K. Janeček, výroba automobilových karoserií

Stručné info

František Karel Janeček (vynálezce, konstruktér a průmyslník) se narodil v roce 1904 jako prvorozený syn Františka Janečka, zakladatele společnosti JAWA. Jeho snem bylo vyrábět automobily, v roce 1927 koupil Zámek Kvasiny s okolními pozemky a v místě zdejší cihelny začal budovat úspěšnou továrnu. Od roku 1934 továrna dodávala karoserie pro automobil Jawa 700, vyráběný v německé licenci značky DKW. Díly se vozily do Týnce nad Sázavou, kde se prováděla finální montáž. Zaměstnanci bydleli v přilehlých domech čp. 144, 146, 152, 225 a 226.

V roce 1937 byl představen automobil vlastní konstrukce Jawa 600 (Minor I). Během druhé světové války se zde tajně připravoval koncept nového automobilu Jawa Minor II, představeného na podzim 1945. Jenže, už v říjnu 1945 byl zdejší podnik znárodněn, kdy se stal pobočným podnikem Zbrojovky Brno. Majitelé proti znárodnění bojovali, znárodňovat se měly jen podniky nad 500 zaměstnanců, což zdejší karosárna nesplňovala. Vleklý právní boj byl ale k ničemu, zvlášť po únorovém převratu. V roce 1948 se továrna stala součástí AZNP (automobilový závod národní podnik) Mladá Boleslav, který zde vyráběl řadu vozů Škoda, například 440 (Spartak), Škoda 450 (Felicia), Škoda 110R, Škoda 120 Garde nebo Škoda 130 Rapid.

V restitucích se majetek vrátil rodině Janečkových ve značně osekané podobě, automobily JAWA byly protiprávně sloučeny se zbrojovkami a znárodněny Benešovými dekrety, ačkoliv se na ně neměly vztahovat; rodině připadly pouze okolní lesy zdevastované kůrovcovými a větrnými kalamitami, rozpadlé hájovny a zdevastovaný a vybydlený zámek Kvasiny s propadlými střechami, zničenými okny, zplesnivělými zdmi. Továrna zůstala součástí mladoboleslavské automobilky Škoda a byla privatizována Volkswagenem. V roce 2017 byly zbourány původní budovy továrny F. K. Janečka s vyzdívaným železobetonovým skeletem. Na místě tak zůstává stát pouze původní dělnická kolonie čp. 144, 146, 152, 225 a 226.

Adresa
Kvasiny 145, 51702 Kvasiny
Rok stavby
1927
Galerie
F. K. Janeček, výroba automobilových karoserií (Dobové fotografie (před rokem 2000)), autor: Muzeum a galerie Orlických hor v Rychnově nad Kněžnou, datum: 1949
Klikněte níže na mapě na bod a uložte návštěvu domu

(Vzdálenost aktualizujete kliknutím na bod v mapě)


Subjekty

Časová osa

2017
V roce 2017 byly zbourány původní budovy továrny F. K. Janečka s vyzdívaným železobetonovým skeletem.
1989
V restitucích se majetek vrátil rodině Janečkových ve značně osekané podobě, automobily JAWA byly protiprávně sloučeny se zbrojovkami a znárodněny Benešovými dekrety, ačkoliv se na ně neměly vztahovat; rodině připadly pouze okolní lesy zdevastované kůrovcovými a větrnými kalamitami, rozpadlé hájovny a zdevastovaný a vybydlený zámek Kvasiny s propadlými střechami, zničenými okny, zplesnivělými zdmi. [2] Továrna zůstala součástí mladoboleslavské automobilky a byla privatizována Volkswagenem. [3]
1948
V roce 1948 se továrna stala součástí AZNP (automobilový závod národní podnik) Mladá Boleslav, jenž v následujících desetiletích provozy rozšířil o nové haly a vyráběl zde řadu vozů, například Škoda 440 (Spartak), Škoda 450 (Felicia), Škoda 110R, Škoda 120 Garde nebo Škoda 130 Rapid. [1]
1945
Už v říjnu 1945 byl zdejší podnik znárodněn, kdy se stal pobočným podnikem Zbrojovky Brno. Majitelé přitom proti znárodnění bojovali, znárodňovat se měly jen podniky nad 500 zaměstnanců, což zdejší karosárna nesplňovala. Vleklý právní boj byl ale k ničemu, zvlášť po únorovém převratu. [3]
1938
Během druhé světové války Vykoukal, Pilát a Kejval tajně připravovali koncept nového automobilu Jawa Minor II, představeného na podzim 1945. [1]
1937
V roce 1937 byl představen automobil vlastní konstrukce Jawa 600 (Minor I), vyprojektovaný Rudolfem Vykoukalem (1905–1987) a Zdeňkem Pilátem (1910–1966). Dřevěnou konstrukci aerodynamické karoserie, kterou navrhl Zdeněk Kejval (1905–1988), již pokrýval ocelový plech. Z odpadních materiálů se vyráběly hračky, koloběžky a vozíky. [1]
1934
Od roku 1934 továrna dodávala karoserie s dřevěnou kostrou, potaženou lakovanou textilií, pro malý automobil s dvoutaktním motorem Jawa 700, vyráběný v německé licenci značky DKW. Díly se vozily do Týnce nad Sázavou, kde se prováděla finální montáž. V letech 1934–1938, kdy zde pracovalo téměř 300 lidí, prošel areál přestavbou, při které vznikly i budovy s vyzdívaným železobetonovým skeletem. Zaměstnanci bydleli v přilehlých domech čp. 144, 146, 152, 225 a 226. [1]
1927
František Karel Janeček (vynálezce, konstruktér a průmyslník) se narodil v roce 1904 jako prvorozený syn Františka Janečka, zakladatele společnosti JAWA. Jeho snem bylo vyrábět automobily, v roce 1927 koupil Zámek Kvasiny s okolními pozemky a v místě zdejší cihelny začal budovat úspěšnou továrnu.

Literatura

K domu nění k dispozici žádná literatura.

Články

Externí galerie

Dům nemá k dispozici žádné externí galerie.

Facebook

Dům nemá k dispozici žádné Facebook odkazy.

Další odkazy

industrialnitopografie.cz [1]
zamek-kvasiny.cz [2]

Návštěvy

Historie návštěv domů je k dispozici v prémiové verzi.