Aero, továrna letadel - V zádní části dodnes dochovaná funkcionalistická budova s kulatými okny z let 1933-35.  (Dobové fotografie (před rokem 2000)), autor: archiv NTM, datum: kolem 1935

Aero, továrna letadel

Stručné info

Společnost Aero založil v lednu 1919 Vladimír Kabeš (manžel dcery stavitele Matěje Blechy, viz subjekty) a po prudkém rozmachu si firma roku 1923 postavila nové sídlo ve Vysočanech. Továrnu tvořila dvojice podélných přízemních plochostropých budov, mezi nimiž kryla lehká oblouková střecha na ocelové konstrukci montážní hangár. V roce 1925, s poklesem počtu armádních zakázek na letadla, se firma začala věnovat také výrobě automobilových karoserií a od roku 1928 i automobilů, pro niž v letech 1933–1935 postavila dvě podobné třípatrové budovy podle funkcionalistického projektu Jindřicha Freiwalda a Jaroslava Böhma – jednu tuto při východním okraji vysočanského pozemku a druhou v Karlíně (čp. 425 Šaldova). Montážní hangár byl poničen za náletu v březnu roku 1945. Novou budovu na témže místě a s obdobnou dispozicí projektoval od března do října 1946 Jan Zelenka, zatím blíže neznámý architekt u firmy Skorkovský, ve spolupráci s jejím hlavním inženýrem, Milanem Menclem (1906–1962).

Letecká výroba se zde udržela jen do roku 1954, poté budova připadla podniku ČKD-Trakce. Aero se poté přestěhovalo do Vodochod. Montážní hangár z roku 1946 se dochoval v autentické podobě až do roku 2020, kdy byl zbořen. Na místě zůstává pouze tento funkcionalistický objekt z roku 1933 od Jindřicha Freiwalda a Jaroslava Böhma.

Adresa
Na černé strouze 931/7, 190 00 Praha 9 - Vysočany
Rok stavby
Galerie
Aero, továrna letadel - V zádní části dodnes dochovaná funkcionalistická budova s kulatými okny z let 1933-35.  (Dobové fotografie (před rokem 2000)), autor: archiv NTM, datum: kolem 1935
Klikněte níže na mapě na bod a uložte návštěvu domu.

Subjekty

Časová osa

2020
Montážní hangár z roku 1946 se dochoval v autentické podobě až do roku 2020, kdy byla zbořen. [1] Na místě zůstává pouze tento funkcionalistický objekt z roku 1933 od Jindřicha Freiwalda a Jaroslava Böhma.
1954
Letecká výroba se zde udržela jen do roku 1954, poté budova připadla podniku ČKD-Trakce. [1] Aero se poté přestěhovalo do Vodochod.
1945
Montážní hangár byl poničen za náletu v březnu roku 1945. Novou budovu na témže místě a s obdobnou dispozicí projektoval od března do října 1946 Jan Zelenka, zatím blíže neznámý architekt u firmy Skorkovský, ve spolupráci s jejím hlavním inženýrem, Milanem Menclem (1906–1962). [1]
1925
V roce 1925, s poklesem počtu armádních zakázek na letadla, se firma začala věnovat také výrobě automobilových karoserií a od roku 1928 i automobilů, pro niž v letech 1933–1935 postavila dvě podobné třípatrové budovy podle funkcionalistického projektu Jindřicha Freiwalda a Jaroslava Böhma – jednu tuto při východním okraji vysočanského pozemku a druhou v Karlíně (čp. 425 Šaldova). [1]
1923
Společnost Aero založil v lednu 1919 Vladimír Kabeš a po prudkém rozmachu si firma roku 1923 postavila nové sídlo ve Vysočanech. Továrnu tvořila dvojice podélných přízemních plochostropých budov, mezi nimiž kryla lehká oblouková střecha na ocelové konstrukci montážní hangár. [1] Vladimír Kabeš byl manžel dcery stavitele Matěje Blechy. [2]

Literatura

K domu nění k dispozici žádná literatura.

Články

22. 10. 2015

Externí galerie

Dům nemá k dispozici žádné externí galerie.

Facebook

Dům nemá k dispozici žádné Facebook odkazy.

Další odkazy

industrialnitopografie.cz [1]

Návštěvy

Historie návštěv domů je k dispozici v prémiové verzi.