Vrbatova bouda (Exteriér), autor: IXA

Vrbatova bouda

Stručné info

Nedaleko od boudy stojí od roku 1925 mohyla Hanče a Vrbaty, symbol připomínající tragickou událost smrti dvou přátel. Sokol Václav Vrbata, umrzl 24. března 1913 ve sněhové vánici a vichřici, když přišel jako divák povzbudit svého kamaráda Bohumila Hanče v mezinárodním mistrovském závodě na 50 km.

Balvan ve středu točny horské silnice sem byl umístěn v září 1936 jako základní kámen pro výstavbu Švehlovy boudy. Projekt republikánské strany počítal s téměř dvěma sty lůžky, párem restaurací pro čtvrt tisícovky hostů, vlastní hydroelektrárnou na Pančavě, velkou garáží a parkovištěm, poštou a četnickou stanicí. Jeho realizaci naštěstí pro krkonošskou přírodu překazila přicházející válka a budování pohraničních pevnůstek v oblasti Zlatého návrší a Labské louky.

Hlavním důvodem stavby boudy byla potřeba zřídit kvalitní stanici Horské služby v oblasti západních Krkonoš. Vybudovali ji v akci „Z“, což mohlo znamenat nejen Zvelebení, jak zněl oficiální výklad, ale třeba taky Zadarmo, protože práce na akcích „Z“ se uskutečňovaly ponejvíce formou neplacených „dobrovolných“ brigád, vyrostla v letech 1959–1962. Primárně měla sloužit jako hlavní hřebenové sídlo Horské služby pro celé západní Krkonoše. Zároveň poskytovala jednoduché občerstvení místo kiosku na smyčce Masarykovy silnice, s nabídkou ubytování se nepočítalo.

Jedinou větší komplikací během výstavby byla chyba nejmenované liberecké firmy, která odborně pokládala plechovou střešní krytinu a použila v rozporu s projektem plechy široké jeden metr. O demontáž střechy se tenkrát postaral Krakonoš. Jediným mohutným závanem větru střechu vzorně sroloval a uložil ji vedle boudy. Až k boudě bylo možné vyjet autobusem nebo autem.

Když objekt koupil nový majitel, žádal stavební úpravy, které zahrnovaly kromě nutných sanací také rozšíření provoz restaurace o prostor bývalé terasy a na místě kiosku se zastávkou autobusu měla být novostavba bufetu, infocentra KRNAPu a veřejné toaley. Ve zrekonstruované boudě jsou zahrnuty všechny tyto funkce. Projekt byl zahájen v lednu 2007 a realizace byla dokončena v říjnu 2015. V recenzích turistů si tato elegantní architektura od architektů z kanceláře IXA odkazující k fortifikačním stavbám v okolí stojí jako „útulná hospůdka s výborným jídlem i obsluhou.“

Bouda poskytuje jen příležitostné občerstvení. Místo je výchozím bodem pro horské túry na západní část hlavního krkonošského hřebene, do Harrachova, Szklarské Poreby, Jagniatkowa, nebo Labského dolu.

Adresa
Vítkovice 1, 512 38 Vítkovice
Rok stavby
1959
Galerie
Vrbatova bouda (Exteriér), autor: IXA
Vrbatova bouda (Dobové fotografie (před rokem 2000)), datum: 1974
Klikněte níže na mapě na bod a uložte návštěvu domu.

Doplňující info


Subjekty

Dům nemá přiřazeny žádné subjekty.

Časová osa

2024
Bouda poskytuje jen příležitostné občerstvení. Místo je výchozím bodem pro horské túry na západní část hlavního krkonošského hřebene, do Harrachova, Szklarské Poreby, Jagniatkowa, nebo Labského dolu. [1]
2007
Když objekt koupil nový majitel, žádal stavební úpravy, které zahrnovaly kromě nutných sanací také rozšíření provoz restaurace o prostor bývalé terasy a na místě kiosku se zastávkou autobusu měla být novostavba bufetu, infocentra KRNAPu a veřejné toaley. Ve zrekonstruované boudě jsou zahrnuty všechny tyto funkce. Projekt byl zahájen v lednu 2007 a realizace byla dokončena v říjnu 2015. V recenzích turistů si tato elegantní architektura od architektů z kanceláře IXA odkazující k fortifikačním stavbám v okolí stojí jako „útulná hospůdka s výborným jídlem i obsluhou.“ [2]
1962
Jedinou větší komplikací během výstavby byla chyba nejmenované liberecké firmy, která odborně pokládala plechovou střešní krytinu a použila v rozporu s projektem plechy široké jeden metr. O demontáž střechy se tenkrát postaral Krakonoš. Jediným mohutným závanem větru střechu vzorně sroloval a uložil ji vedle boudy. Až k boudě bylo možné vyjet autobusem nebo autem. [1]
1959
Hlavním důvodem stavby boudy byla potřeba zřídit kvalitní stanici Horské služby v oblasti západních Krkonoš. Vybudovali ji v akci „Z“, což mohlo znamenat nejen Zvelebení, jak zněl oficiální výklad, ale třeba taky Zadarmo, protože práce na akcích „Z“ se uskutečňovaly ponejvíce formou neplacených „dobrovolných“ brigád, vyrostla v letech 1959–1962. Primárně měla sloužit jako hlavní hřebenové sídlo Horské služby pro celé západní Krkonoše. Zároveň poskytovala jednoduché občerstvení místo kiosku na smyčce Masarykovy silnice, s nabídkou ubytování se nepočítalo. [1]
1936
Balvan ve středu točny horské silnice sem byl umístěn v září 1936 jako základní kámen pro výstavbu Švehlovy boudy. Projekt republikánské strany počítal s téměř dvěma sty lůžky, párem restaurací pro čtvrt tisícovky hostů, vlastní hydroelektrárnou na Pančavě, velkou garáží a parkovištěm, poštou a četnickou stanicí. Jeho realizaci naštěstí pro krkonošskou přírodu překazila přicházející válka a budování pohraničních pevnůstek v oblasti Zlatého návrší a Labské louky. [1]
1925
Nedaleko od boudy stojí od roku 1925 mohyla Hanče a Vrbaty, symbol připomínající tragickou událost smrti dvou přátel. Sokol Václav Vrbata, umrzl 24. března 1913 ve sněhové vánici a vichřici, když přišel jako divák povzbudit svého kamaráda Bohumila Hanče v mezinárodním mistrovském závodě na 50 km. [1]

Literatura

K domu nění k dispozici žádná literatura.

Články

Externí galerie

Dům nemá k dispozici žádné externí galerie.

Facebook

Dům nemá k dispozici žádné Facebook odkazy.

Další odkazy

krnap.cz [1]
cs.wikipedia.org
archiweb.cz

Návštěvy

Historie návštěv domů je k dispozici v prémiové verzi.