Škodovy závody
Už v roce 1710 vznikají v Sedlci u Plzně jedny z nejstarších železáren v západních Čechách. Vlastnili je Czerninové, od roku 1816 Valdštejnové, kolem roku 1840 nastoupil do vedení závodu František Bellani, který dále hutě vedl k velkému rozkvětu. V roce 1859 byla zřízena v Plzni pobočka sedleckého závodu. Plzeňská strojírna byla postavena v místech, kde je dnes divadelní skladiště. Roku 1869 prodal Arnošt z Waldsteina plzeňskou strojírnu svému inženýru Emilu Škodovi, a tak se stala strojírna sedleckého závodu kolébkou budoucích Škodových závodu.
Za jeho působení se plzeňský podnik rozrostl na úroveň velkého hutního a strojírenského koncernu, který (spolu s koncerny ČKD, Ringhoffer/Tatra aj.) patřil mezi průmyslové pilíře republiky. První areál se nacházel v oblasti při dnešní Poděbradově a Kovářské ulici. Mezi lety 1889-1899 přenesla výrobu do nového území vymezené dnešními ulicemi Domažlickou, Tylovou a Korandovou. První byla v letech 1896–1897 postavena ocelárna. Areál se poté rozrůstal jižním směrem.
Emil Škoda zemřel v roce 1900. Generální ředitelství se přesunulo roku 1904 do Vídně a Škodova rodina se dále podílela na vedení firmy prostřednictvím Karla Škody (1878–1929), který stál v čele závodu v letech 1909–1917. Stavební firma Müller & Kapsa pro Škodovku v letech 1910–1911 vybudovala jižně od hranic areálu dělnickou kolonii Karlov s více než 200 domy.
Zásadní impulz pro expanzi podniku přinesla první světová válka. Škodovka, tehdy největší zbrojovka v Rakousku-Uhersku, pohltila území mezi Tylovou, Hálkovou a Korandovou ulicí, určené pro obytnou zástavbu. Ještě během války se továrna rozšířila k železniční trati na Domažlice a dále na jih až k Borské ulici. Především v této oblasti se podnik rozvíjel i v meziválečné době. I zde znovu spolupracovala s místní betonářskou a stavební firmou Müller & Kapsa.
V roce 1945 zničily spojenecké nálety více než polovinu závodu. Po znárodnění roku 1945 probíhaly obnovovací práce, roku 1946 se závod stal národním podnikem. Výroba v Plzni se orientovala na zařízení pro metalurgický průmysl a prostředky hromadné dopravy a těžké obráběcí stroje.
Po privatizaci zde probíhala výroba dál (Mladoboleslavskou automobilku Škoda koupil v roce 1991 Volkswagen). Okolo roku 2000 ale skončila plzeňská Škoda v konkurzu a byla rozdělena a rozprodána. Za patrně jediného přímého nástupce původních plzeňských Škodových závodů lze považovat plzeňskou společnost Škoda Transportation, která se zabývá výrobou tramvají a lokomotiv a je v roce 2022 vlastněná skupinou PPF.
Škoda Auto v Mladé Boleslavi, vlastnící Volkswagen, vlastní práva k používání značky Škoda pouze u aut. V roce 2022 ale PPF prodaly mladoboleslavské automobilce kompletní práva ke značce. Všichni ostatní ji mohou používat jen do roku 2029. Poté tedy značka Škoda po více než sto letech úplně zmizí z Plzně, i když výroba tu bude pokračovat dále. Pod jakou značkou je s otazníkem.